ماوس ها و انواع آنها و چگونگی کار ماوس ها

ٌٌٌٌٌٌWelcome

تاریخ : شنبه 21 مرداد 1391
نویسنده : hamidrezakhouri
امروزه موشواره دارای جایگاه خاصی می باشد. موش قادر به تشخیص حركت و كلیك بوده و پس از تشخیص لازم، اطلاعات مورد نیاز را به رایانه ارسال می كند تا عملیات مورد نیاز انجام شود.

 در سیستم های اولیه موشواره وجود نداشته زیرا رایانه ها در آن زمان دارای اینترفیسی مشابه ماشین های تایپ یا كارت پانچ بودند. بعداز چندین سال كلید های پیكانی در اغلب ترمینال ها مورد استفاده قرار گرفتند، (حدوداً اواخر سال ۱۹۶۰ و اوایل ۱۹۷۰) سپس مدادهای نوری و Joy Stickها به بازار عرضه شدند، تا اینكه موشواره به همراه رایانه های مكینتاش ارائه گردید و این یك موفقیت بزرگ بود. عملكرد موشواره طبیعی و قیمت آن بسیار ارزان بود تا اینكه سیستم های عامل نیز از موشواره حمایت كردند.مهم ترین عملی كه موش انجام می دهد تبدیل حركت دست به سیگنال هایی است كه رایانه قادر به استفاده از آن می باشد.


اجزای اصلی موشواره
-
گوی كوچكی درون موشواره قرار دارد و سطح مورد نظر را لمس نموده، حركت كرده و می چرخد.
-
 دو غلتكی كه گوی را لمس می كنند (كه یكی حركت x را تشخیص می دهد و دیگری حركت y را  )
-
هر غلتك به یك میله متصل می باشد و میله باعث چرخش دیسك می گردد.
-
در دو طرف دیسك دو قطعه اصلی وجود دارد كه یكی LED مادون قرمز و دیگری سنسور مادون قرمز می باشد. دیسك دارای سوراخ هایی می باشد كه باعث شكست نور می شود، این نور توسط LED ایجاد می شود بدین ترتیب سنسور مادون قرمز پالس های نور را مشاهده می كند. تعداد پالس  ها با سرعت موشواره و مسافتی كه موشواره حركت می كند ارتباط مستقیم دارد.
-
پردازنده ای كه بر روی برد قرار دارد ، پالس ها را خوانده و تبدیل به باینری می كند و به رایانه ارسال می نماید
نكته: قطر گوی موشواره تقریباً ۲۱ میلیمتر، قطر غلتك ۷ میلیمتر و تعداد سوراخ های دیسك ۳۶ عدد می باشد.
موشواره نوری

این موش ها در اواخر سال ۱۹۹۹ به بازار ارائه گردیدند و در هر ثانیه توسط دوربین كوچك خود ۱۵۰۰ تصویر می گیرند. این موش ها در محل مسطحی قابل استفاده می باشند.  موشواره نوری دارای یك LED  قرمزرنگ می باشند كه باعث تشعشع نور درون یك سنسور CMOS می باشد. این سنسور هر تصویر را برای تجزیه و تحلیل در اختیار پردازنده سیگنال های دیجیتال (DSP) قرار می دهد. DSP با سرعت ۱۸ میلیون دستور العمل در ثانیه عملیات خود را انجام می دهد و قادر به تشخیص الگوهای موجود در تصاویر و نحوه تغییر آنها با تصویر قبلی می باشد. DSP قادر به تشخیص میزان حركت موشواره بوده و پس از آن مختصات مربوطه را برای رایانه ارسال می كند. رایانه نیز مكان نما را در مختصات تعیین شده بر روی مانیتور قرار خواهد داد.

* آیا می دانید كه چرا گاهی ماوس های نوری به خوبی كار نمی كنند؟
ماوس های مكانیكی دارای یك گوی در حفره پشت ماوس می باشند، اما ماوس های نوری به جای گوی دارای یك حفره می باشند كه داخل آن یك لنز كوچك و نورانی وجود دارد. ماوس های نوری هیچ قطعه متحركی ندارند و در آنها یك دوربین دیجیتالی كوچك وجود دارد كه به مشاهده سطح، مكانی كه ماوس بر روی آن حركت می كند می پردازد. این ماوس ها در هر ثانیه صدها عكس از یك سطح می گیرند وتغییرات را به رایانه ارسال می  كنند.نكته مهم اینجاست كه اگر ماوس نوری را بر روی یك سطح صاف و یك دست و یك رنگ حركت دهید به خوبی عمل نمی كنند زیرا كه تصاویر مشابه هم می باشند و در نتیجه مكان نما كه دستور تغییر را می گیرد حركتی را حس نمی  كند و مكان نما ثابت می ماند.سعی كنید ماوس نوری را بر روی سطوح رنگی حركت دهید
كانكتورهای موشواره

اغلب موش ها امروزه از یك كانكتوراستاندارد PS /2 استفاده می نمایند. این كانكتورها دارای۶ پین می باشند.هر یك از این پین ها عملكرد مخصوصی دارند. زمانی كه موش حركت می  كند و یا كاربری دكمه آن را كلیك می نماید، موش ۳ بایت اطلاعات را برای رایانه ارسال می نماید.

بایت اول شامل وضعیت دكمه سمت چپ، وضعیت دكمه سمت راست، صفر، یك، جهت x، جهت y و موارد دیگر می باشد. دو بایت بعدی شامل مقادیر x و y و تعداد پالس های تشخیص داده شده در جهت x و y نسبت به آخرین اطلاعات ارسال شده می باشند.كلید ها

بیشتر موشواره ها دارای دو كلید می باشند، بعضی از موش ها سه یا چهار كلید دارند. كلید سمت چپ برای ضربه زدن روی نمادها یا گزینه های پنجره های برنامه استفاده می شود.

كلید سمت راست نیز برای فراخوانی از فرمان یا میانبرها به كار می رود. كلیدی كه بین كلید های چپ و راست، پایین آن و یا در كناره قاب موشواره قراردارد برای پیمایش صفحه (Scroll) استفاده می شود.

موش های بی سیم

این موشواره ها اطلاعات خود را از طریق موج های رادیویی و یا نور مادون قرمز به رایانه ارسال می كنند در نتیجه سیمی به كار نمی رود. موش های بی سیم دارای فرستنده، باتری و گیرنده متصل به كارت اصلی می باشند



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: مقالات MOUSE

آخرین مطالب

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 16439
بازدید دیروز : 39156
بازدید هفته : 16439
بازدید ماه : 3858164
بازدید کل : 1578823858
تعداد مطالب : 405
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 164